Kabe on strateegiline lauamäng kahele mängijale, mis on tuntud oma lihtsuse ja sügava strateegilise mõõtme poolest. Mängu eesmärk on kõrvaldada vastase nupud laualt või blokeerida need nii, et vastane ei saaks käiku teha. Sõltuvalt mängijate kogemusest ja strateegiate keerukusest võib mängu pikkus olla 5-20 minutit.
Kabe mängu lühiajalugu
Kabe mängu ajalugu ulatub tuhandete aastate taha, kusjuures esimesed kabe sarnased mängud mängiti juba Vana-Egiptuses. Umbes 5000 eKr levis mäng Egiptusest Kreekasse, seejärel Rooma ja tänu Rooma riigi mõjule peaaegu kõigile selle territooriumidele Euroopas, Aasias ja Aafrikas. Tänapäevane kabeversioon, mida me tunneme ja armastame, kujunes välja umbes 12. sajandil Prantsusmaal.
Esimene kaberaamat ilmus Valencias 1547. aastal aga selle autor oli Antonio de Torquemada. Rahvusvahelise kabes hakkasid maailmameistrid selguma 19. sajandi lõpus. 1947. aastal moodustati Pariisis Rahvusvaheline Kabeföderatsioon (FIJD), milles osalesid nelja riigi (Prantsusmaa, Madalmaad, Belgia ja Šveits) kabeliidud. Hiljem nimetati see ümber Üleaailma Kabeföderatsiooniks (FMJD).
Eesti Kabeliit asutati 22. aprillil 1990 Eesti NSV Eesti Kabeliidu järeltulijana. Eesti võeti FMJD liikmeks 19. oktoobril 1991. 1998. aastal asutati Tallinnas Euroopa Kabekonföderatsioon (EDC).
Kabe mängureeglid
Kabe mängureeglid on suhteliselt lihtsad:
- Kabe mängitakse 8×8 ruudustikuga laual, kusjuures mängijad alustavad 12 nupuga, mis on paigutatud kolmele esimesele reale, vahelduvatel tumedatel ruutudel.
- Nupud liiguvad ainult diagonaalselt tumedatel ruutudel.
- Tavalise käigu korral liigutatakse kabenupp ühe ruudu võrra.
- Tavaline nupp võib liikuda ainult ettepoole diagonaalselt, kuid kui nupp jõuab laua vastaspoole viimasele reale, muutub see “kuningaks”, mis võib liikuda diagonaalselt nii ette- kui ka tahapoole.
- Nuppe saab vastase nuppudest üle hüpata ja neid nii laualt eemaldada, kui järgmine ruut on tühi. See on ainus viis nuppe mängust välja lüüa.
- Kui nupul on võimalus vastase nuppu lüüa, on see käik kohustuslik. Ühe käiguga võid võita kõik vastase nupud, kui nende taga on tühi koht.
- Võidab mängija, kes suudab kõik vastase nupud laualt eemaldada või blokeerida nii, et vastane ei saaks ühtegi käiku teha.
Reeglite variatsioonid
- Esimesena käivad kas valged või mustad.
- Nuppude algne paigutus. Võimalik on paigutada diagonaalselt mustadele või valgetele ruutudele (nagu Hispaania kabes), samuti horisontaalselt (nagu Türgi kabes).
- Liikumise ja löömise suund: diagonaalselt või vertikaalselt/horisontaalselt.
- Tavalise nupu tagasilöömise võimalus või võimatus.
- Kuninga liikumine ühele ruudule või mis tahes arvule ruutudele.
- Löömisreeglid: kui on mitu löögivarianti, võib mängija mõnes kabe tüübis valida ükskõik millise variandi, teistes on nõutav lüüa maksimaalne arv nuppe. Tšehhi kabes, kui on võimalik lüüa tavalise nupu või kuningaga, tuleb lüüa ainult kuningaga.
- Tavalise nupu muutumine kuningaks: on erinevusi reeglites, kuidas nupp muutub kuningaks, kui ta läbib kuninga rea mitme vastase nupu löömise ajal. Mõnedes reeglites muutub nupp, mis jõuab käigu keskel kuninga reale, kohe kuningaks ja võib jätkata löömist kuningana, teistes muutub tavaline nupp kuningaks alles järgmisel käigul, kui eelmine käik lõppes kuninga real.
Liikumise ja löömise reeglite variandid
- Kuningas liigub mis tahes arvule ruutudele; tavaline nupp võib lüüa tagasi: Vene kabe, Rahvusvaheline kabe, Brasiilia kabe, Kanada kabe.
- Kuningas liigub mis tahes arvule ruutudele; tavaline nupp ei saa lüüa tagasi: Hispaania kabe, Portugali kabe, Tšehhi kabe, Türgi kabe.
- Kuningas liigub ühele ruudule; tavaline nupp ei saa lüüa tagasi: Inglise kabe (checkers), Itaalia kabe.
Kabe mängimine rakenduse kaudu
Tänapäeval saab kabet mängida sõpradega, inimestega üle maailma või tehisintellektiga. App Store’ist ja GooglePlay’st leiad palju kabe mängurakendusi. Kui sa ei tea mängu ingliskeelset nime, annan sulle vihje – selle nimi on kabe. Kirjutage see otsinguribale ja valige endale sobiv!