Doomino on ülemaailmne strateegiline lauamäng, mis on tuntud oma ainulaadse ja kaasahaarava olemuse poolest. Mängu arsenal koosneb 28 tasasest nelinurksest kivist, mille igal küljel on teatud arv punkte, alates nullist kuni kuueni. Mängu eesmärk on saada lauale kõik oma kivid, järgides samal ajal kindlaid reegleid ja strateegiaid.
Doomino ajalugu
Doomino mängu nimi pärineb Itaalia rahvarõiva “domino” nimetusest, mis oli kapuutsiga mantel, mida kandsid kristlikud preestrid talviti. Mäng ise sai alguse Hiinast, kus see tekkis juba sajandeid tagasi. 18. sajandil toodi mäng Euroopasse, kus see esmalt Itaalias muudeti ja laienes seejärel kogu kontinendile. Tänapäeval peetakse doomino mängu globaalseks, korraldades isegi doomino maailmameistrivõistlusi. Esimene neist toimus 2003. aastal Havannas, Kuubal, rõhutades mängu globaalset populaarsust ja vastupidavust.
Doomino mängu reeglid
Mängus osaleb kaks kuni neli inimest. Kahele mängijale jagatakse seitse kivikest, kolmele või neljale – viis. Ülejäänud asuvad suletud reservis (“turg”). Lihtsas “õue” doominos alustab mängija, kellel on käes topelt 1:1 (klassikalises doomino mängus saab 6:6 topeltmängu omanik õiguse teha esimene käik), kui kellelgi pole sellist topelt, siis mis tahes muu suurenev. Topelt 0:0 (“tühi-tühi”, “alasti”) käimine on keelatud. Kui käes pole ühtegi topelt, alustatakse kivist, millel on vähim punkte: alates 0:1 ja edasi.
Järgmised mängijad panevad kivid vastavate punktidega (1:2, 1:3, 1:*, …). Kui mängijal pole sobivaid kive, peab ta seda reservist otsima (“minema turule”): ta valib ühe dominokivi “turult”, kuni kivi langeb vajaliku numbriga või kuni “turg lõpeb”. Siis mängija vaheleb oma käigu (“libiseb”) ja järgmine käib.
Mäng lõpeb, kui üks mängijatest paneb viimase kivi, st tema käes pole ühtegi domino. Seejärel arvutatakse tema partnerite järelejäänud punktid, mis lähevad võitja aktiivsuse hulka. Tavaliselt mängitakse mängu kuni 200, 300, 500 punktini kokkuleppel. Kui vastasel on “käes” ainult üks topelt 0:0, loetakse see 25 punktiks (kui on olemas mõni muu kivi, siis “tühi-tühi” ei arvestata).
Mängu võib lõpetada “kala” – see on blokeerimise nimi, kui igal mängijal on käes veel kive, kuid kellelgi pole midagi panna. Blokeerimisel (“kala”) kuulub võit mängijale, kellel on käes vähim punkte: talle kirjutatakse teiste punktid tema enda punktide arvelt.
Sõltumata mängu tüübist, kui ühel mängijatest on käes kõik topeltnumbrid (kõik kivid – topeltnumbrid) või kõik kivid on ühesugused (näiteks viis ühte või seitse kolme), siis sellisel juhul toimub kivide kohustuslik uuesti jagamine.
Punktiarvestus doomino mängus
Doomino mängus toimub punktide arvestamine pärast mänguvooru lõppu, mis tekib siis, kui üks mängija on mänginud kõik oma kivid või kui mängijad ei saa enam käike teha. Punkte arvestatakse kivide peal olevate punktide summana. Näiteks kui mängija A on mängu võitnud ja mängija B-l on käes kaks kivi, mille punktid on 5 ja 3, saab mängija A 8 punkti.
Mängu võib mängida mitu vooru, kuni üks mängija saavutab etteantud punktisumma (näiteks 100 punkti). See mängija on siis lõplik võitja. Mõnedes domino versioonides võib olla ka erireegleid, näiteks võib mõne kindla kivi mängimine anda lisapunkte.
Doomino mängu variatsioonid
Doominot saab mängida mitmesuguste variatsioonidega, mis erinevad reeglite, strateegiate ja mängijate arvu poolest. Paljud neist on pärit nõukogudeaegsest töökeskkonnast ja on mõeldud 30-60 minutiliseks mängimiseks – täpselt nii kaua kestis tehastes lõunapaus. Allpool on toodud mõned populaarsemad variatsioonid.
Kindrali kits
Mängu mängivad 4 inimest diagonaalsete meeskondadena (A, C ja B, D). Igale mängijale jagatakse 7 sõrme. Sama võistkonna mängijad võivad üksteisele edasi anda 0×0 ja/või 6×6 sõrmuse (0×0 vingerpussi, 6×6 põsepahmakat).
Mõlemal juhul algab mäng 1:1. “Kala” ei ole lubatud, st “kalaga” (patiseisuga) lõppev voor ei lähe arvesse. Mängitakse kahes otsas (kahesuunaline ilma sulgemiseta). Mängu eesmärk on lõpetada see 0-0 ja/või 6-6 topeltmänguga.
Mäng lõpeb nii või teisiti, kui kummalgi mängijal saavad sõrmikud otsa. Kaotanud sõrmikud vahetatakse kaotuse korral. Kui mäng lõpeb sõrmenukkidega 0-0 ja/või 6-6, kuulutatakse kaotaja “kindraliks”. Kaotaja on see, kelle mänguvoor on mängu lõpetanud mängija järel.
Punktiarvestust ei toimu. Arvesse võetakse ainult kindralite arv võistkondades. Mäng kestab 30-60 minutit.
Kits
Kõige populaarsem doomino mänguvorm. Tavaliselt mängitakse paarikaupa kaks kahe vastu (kuigi võib mängida ka kahekesi või kolmekesi). Igaüks võtab alguses 7 kivikest (kui mängivad vähem kui 4 inimest, moodustavad ülejäänud kivid “turule”).
Mängu alustab mängija, kellel on 1:1 topelt. Mängijad käivad ringi päripäeva, kinnitades vastavate väärtustega täringud lauale moodustatud ahelale. Kui kellelgi ei õnnestu teha teist käiku, jätab ta selle vahele (kahe või kolme mängija puhul võtavad nad turult kive, kuni leiavad sobiva).
Mäng lõpeb, kui üks mängijatest on kõik kivid välja pannud. Ülejäänud täringute väärtused liidetakse kokku (kahe vastu kahe mängu puhul liidavad mõlemad mängijad oma kivipunktid kokku). Mängu kaotab see meeskond, kes saab esimesena 101 punkti.
Doomino on strateegiline ja põnev mäng, kus edu saavutamine nõuab nii õnne kui ka osavust. Eelkõige on see aga lõbus viis aja veetmiseks sõprade ja perega.