Kujuta ette, et oled üks neist tublidest kodanikest, kes iga päev rooli keerab. Jah, just sina, kes sa loed seda teksti, võib-olla isegi praegu, kui ootad, et su auto soojeneks. Sinu roll riigi rahakoti täitjana on hindamatu. Tõsi, see pole kompliment, vaid pigem mõru tõdemus. Eestis autojuhiks olemine on nagu osalemine riiklikus loteriis, kus sa alati kaotad, aga lohutusauhinnaks on sul luba teedel sõita.
Milliseid kohustuslikke kulutusi kannab autojuht Eestis?
Autoomaniku elu pole sugugi odav lõbu. Alustame aastasest hooldusest, mis on nagu jõulud auto mehaanikule – iga-aastane pidu sinu rahakoti arvelt. Liikluskindlustus on seejärel justkui igavene tellimus, mida sa ei mäleta tellinud olevat, aga mille eest tuleb pidevalt maksta. Kütus? See on justkui kuldne vedelik, mille iga tilga eest riik tahab oma osa.
Ja siis on veel jooksvad kulud, tehniline ülevaatus ning rehvivahetus koos ladustamisega – need kõik on peidetud “boonused”, millega pead arvestama. Ja kui tunned end eriti seiklushimulisena, võid lisada vabatahtliku kaskokindlustuse, mis on justkui kallihinnaline kaitsekilp sinu neljarattalisele sõbrale.
Autojuhi poolt juba tasutud maksud
Nüüd, mil oleme loetlenud kõik need rõõmsad kulutused, vaatame, kui palju sellest läheb otse riigi taskusse. Aastast 2024 on käibemaks 22%, mis teeb autojuhtidest justkui riigi lemmikrahaallikad. Aktsiis, käibemaks, vedelkütuse varumaks (Alexela andmete põhjal) – need on vaid mõned näited sellest, kuidas iga kord, kui tankid, annad sa riigile oma panuse.
Tabel makstud maksude kohta
Tabelis esitame keskmised väärtused, et anda ülevaade, kui palju autojuht keskmiselt maksude näol riigile loovutab.
Kulude liik | Keskmine aastakulu | Riigile makstud maksud |
---|---|---|
Kütus | 1200 eurot | 720 eurot |
Liikluskindlustus | 140 eurot | 30,8 eurot |
Aastahooldus | 500 eurot | 110 eurot |
Sõiduki ülevaatus | 40 eurot | 8,8 eurot |
Rehvivahetus | 50 eurot | 11 eurot |
Rehvihotell | 30 eurot | 6,6 eurot |
Vabatahtlik kaskokindlustus | 250 eurot | 55 eurot |
Uute rehvide ost | 700 eurot | 154 eurot |
Kiireloomuline remont | 500 eurot | 110 eurot |
Kokku aastas | 3410 eurot | 1206,2 eurot |
Tuleb märkida, et need on keskmised arvutused ja tegelikkuses võivad kulud olenevalt autost ja selle kasutamisest erineda. Eriti kiireloomuline remont võib olla ettearvamatu kulu, mis võib oluliselt suurendada autojuhi väljaminekuid.
Rehvide ostmise kulud võib jätta tabelist välja, sest need kestavad tavaliselt mitu aastat. Kuid see ei muuda sisuliselt midagi. Me maksame juba praegu palju makse transpordi eest ja selle eest, et meil on auto, oleme tegelikult juba selle eest maksnud, kui me selle ostsime.
Mida saab autojuht juba makstud maksude eest tagasi?
Nüüd, kus oleme näinud, kui palju autojuht maksab, tekib küsimus – mida me selle raha eest saame? Teede olukord jättis viimati hea mulje vaid teerullile. Teedeehitust näeme harvem kui jõuluvana suvel. Tundub, et autojuhtide poolt makstud raha läheb kuhugi mujale, mitte sinna, kuhu seda tegelikult vaja oleks.
Kokkuvõttes ei ole autojuht liikuv rahakott, kuigi mõnikord võib tunduda, et valitsus näeb meid just sellisena. Vabariigi valitsuse soov kehtestada veel lisamakse tundub lausa absurdne. Me maksame juba praegu piisavalt! Autojuhtide rahakotid ei ole põhjatu allikas, millest riik saab lõputult ammutada. On aeg, et meie panust teedeehitusse ja liiklusohutusse hakataks lõpuks ometi mõistlikult kasutama, mitte rumalasti augud eelarves kinni lüüa!